Sunday, December 7, 2014

Romeo's Blue Skies




Piccolo, Romeo & Alfredo

Entah kenapa, sejak kecik lagi, hati aku selalu ter-attached dekat pemandangan Eropah 19th century.
So aku suka atmosphere Anime ni.

Kisah seorang budak yang berasal dari Switzerland, yang bekerja sebagai chimney sweep di Milan, Italy. Karya asalnya "Die Schwarzen BrĂ¼der" (The Black Brother) karangan Lisa Tetzner (orang German). Dekat Jepun, karya ni dimasukkan bawah kategori "World Masterpiece Theatre".

Anime ni dah wujud masa sejak aku dok kat Jepun dulu lagi (1995). Tapi aku sebagai seorang budak darjah 3 masa tu, of course tak gemar & tak penah pun layan Anime biasa-biasa macamni (biasa-biasa means takde magic-magic ala-ala Slayers, takde lawan-lawan ala-ala Dragon Ball, takde costume fancy ala Card Captor Sakura). Dulu aku bukak channel Anime ni semata-mata untuk hapal lagu opening & ending dia je. Habis lagu, tukar channel, layan Anime lain.

Pun begitu, entah kenapa tah. Sejak awal tahun ni, aku selalu dok rindukan tajuk anime ni "Romeo no Aoi Sora" (Romeo's Blue Skies).

Dan minggu lepas, aku terilham untuk search tajuk Anime ni dekat Kissanime.com.

"Wowwwww. Ade rupanyaaaa."

So dengan penuh rasa ghairah, aku start layan.

Oh, menghidupkan kembali memori nostalgia aku yang..... entah muncul dari mana. Walaupun aku tak penah gi Eropah (kecuali masa dalam perut bondaku), tapi aku rasa pemandangan Eropah 19th century ni sungguh nostalgic, sungguh familiar.

Rating aku untuk Anime ni: 4.95 per 5 bintang.

Aku suka benar Anime awal/tengah 90an gini. Banyak terapkan nilai moral. Takda unsur fahsya. So sesuai untuk kanak-kanak riang macam aku.
Tema utamanya: friendship, brotherhood, and courage.
Cuma yang agak tak best tentang Anime awal/tengah 90an ni adalah: Suara Narration dia banyak sangat spoil jalan cerita. Habis semua benda pun dia bagitahu. Hilang suspense.

Sekarang dok layan Episod 32. Dekat nak habis dah. Banyak benor aku nangis sepanjang layan Anime ni.

Anime ni boleh bantu kita bersihkan semula fitrah kita (in a way), so aku recommend untuk kalian jugak.

Link: https://kissanime.ru/Anime/Romeo-no-Aoi-Sora

Dengan itu sekian, wassalaam.

No comments:

Post a Comment